ULCER
Wednesday 18 January 2012 ❖ 07:03 ❖ 0 talks
Hello human. Harini sangat bosan. Takda gambar untuk di post sebab.. Tengok tajuk dah ah ulcer. Geli pulak kalau aku letak gambar. Tau? ulcer aku makin membesar. Nak makan tu memang ah sakit. Tapi, aku ni kalau tak makan takboleh. Aku melantak je tak kira sakit ke tak. Aku takboleh duduk senang kalau tak makan. Aku suka makan! Sekarang aku nak share sedikit info.

#Ulser mulut menyebabkan anda hilang selera untuk makan dan minum kerana sakit mulut. Kadangkala anda berasa malas untuk bertutur.

Punca ulcer
-Kurang Vitamin B12 ###
-Jangkitan bakteria, virus atau fungus.
-Kesemua golongan umur boleh terkena penyakit mulut ulser.
-Ulser boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengenal umur.
-Ulser juga boleh disebabkan kerana kecederaan fizikal seperti tergigit bibir atau lidah dan terkena dawai alat ortodontik.
-Pengambilan zat besi, asid folik
-Sistem imuniti badan yang lemah
-Alahan
-Radioterapi
-Kimioterapi
-Stress ###
-Hormones tidak seimbang. Yaa mari kita salahkan hormones.

Petua merawat ulser di mulut
-Gunakan pencuci antiseptik mulut
-Sapu ubat ulser mulut seperti gel atau krim penahan sakit
-Makan makanan lembut ###
-Elakkan makan makanan panas dan pedas ###
-Banyakkan minum air ###

Tanda "###" tu maknanya benda yang aku alami atau aku buat.


*cani ah reaksi aku kalau sakit atau taklarat. Hihi. Bye Assalamualaikum.


OLDNEW

Adios Earth-lings! Welcome to my blog! Please be nice here n don't forget to follow me, k?

Replace this with ur short profile.





Put your shoutbox here.Max width is 300



Nana Euphemia
Nana Euphemia
Nana Euphemia
Nana Euphemia
Nana Euphemia


Template Designer: Aien
Editor: Nana Euphemia
Other: